August

Boligfradrag til energirenoveringen

Mange drømmer om at renovere boligen, og med den nye BoligJobOrdning er det nu muligt for både ejere og lejere at få fradrag for de vedligeholdelsesmæssige forbedringer, de foretager på deres bolig.

Derfor kan drømmen om nye eller større ovenlysløsninger blive en realitet – med klimavenlige og miljømæssige forbedringer som ekstra gevinst.

Fra 1. juni i år trådte en ny ordning i kraft, der gør det muligt at få fradrag for bl. a. indvendige vedligeholdelsesopgaver samt udvendige håndværksopgaver på huset. Med det nye fradrag har både ejere og lejere mulighed for at realisere boligdrømmen. Det er derfor oplagt at forbedre energi- og trivselsregnskabet ved at installere solfangere på taget eller udskifte eksisterende ovenlysvinduer til nye VELUX ovenlysvinduer eller måske en større dagslysløsning med sammenbyggede ovenlysvinduer fra INTEGRA serien eller måske endda en tagaltan fra VELUX Cabrio løsninger.

- Forsøgsordningen er en fremragende mulighed for at realisere familiens boligønsker. Både solfangersystemer og ovenlysvinduer forbedrer boligens energiprofil, og med boligfradraget bliver renoveringen mere overskuelig, fordi omkostningerne til lønudgifter reduceres. Som ekstra gevinst forbedres indeklimaet markant og energiomkostningerne vil falde, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark.

Bæredygtigt energiregnskab og forbedret indeklima

BoligJobOrdningen har til formål at gøre det billigere at forbedre og renovere boligen. I forbindelse med eksempelvis renovering eller udskiftning af tag, er det værd at overveje, om ovenlysvinduerne trænger til en udskiftning eller om ovenlyspartiet skal gøres større, så der strømmer mere dagslys og energi ind i boligen. Udskiftningen kan også kombineres med et solvarmeanlæg, så solens stråler ikke alene trækkes ind i boligen til glæde for beboernes trivsel, men også bidrager til opvarmningen af boligens brugsvand.

- Boligfradraget kan bruges til udskiftning eller udvidelse af eksisterende ovenlysvinduer. VELUX ovenlysvinduer overstrømmer boligen med naturligt dagslys, og hvis de er rigtigt placeret, kan de samtidig optimere ventilationen og kontrollere luftskifte, der både sikrer frisk luft i lokalerne, og leder støv og partikler ud. I den kolde tid slipper de desuden gratis solvarme ind, og det isolerende glas er samtidig med til at holde på varmen i rummene. Derfor er VELUX ovenlysvinduer en fornuftig investering, udtaler Jesper Salskov Jensen.

Boligfradraget kan også være en god anledning til at overveje fordelene ved et solvarmeanlæg. VELUX solvarmeanlæg er i stand til at dække op til 70 % af energibehovet til opvarmning af varmt brugsvand og er derfor med til at reducere boligens energiforbrug, samtidig med at udgifterne til opvarmning reduceres hvert år fremover. VELUX solfangere indbygges integreret i taget og fremstår harmonisk i tagfladen, enten alene eller sammenbygget i kombination med VELUX ovenlysvinduer.

Om BoligJobPlanen

Ordningen trådte i kraft 1. juni i år og løber i første omgang som en forsøgsordning indtil udgangen af 2013. Det er blandt andet muligt at få fradrag for udvendige håndværksopgaver, herunder reparation eller udskiftning af ruder og vinduer samt installation af solfangere og solceller. Ordningen gælder kun helårsboliger og altså ikke sommerhuse og andre fritidsboliger, og det er et krav, at leverandøren af håndværksopgaven er momsregistreret. Boligfradraget er på 15.000 kr. pr. person over 18 år i en husstand og gælder for selve timearbejdet, håndværkeren udfører.

Hus med VELUX ovenlysvinduer og solfangere
Download billede i større format Download billede i større format

Med det nye boligfradrag er det muligt at få tilskud til udskiftning af ovenlysvinduer eller etableringen af VELUX solvarmeanlæg. Boligdrømmene kan derfor være inden for rækkevidde.

Mere information

På VELUX Danmarks hjemmeside kan man læse mere om VELUX ovenlysvinduer og VELUX solvarmeanlæg.

Kontaktperson:

Breeltevej 18
Hjemmeside: www.velux.dk

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.