Juli

Bedre indeklima med ny markise til ovenlyskuplen

Vi har i årevis rullet gardiner og markiser for VELUX ovenlysvinduer. Men nu har VELUX Gruppen med en nyudviklet, solcelledrevet markise til VELUX ovenlyskuplen også gjort det muligt at skærme nemt og enkelt for solen gennem det flade tag.

Det er skønt med sommer og sol og lange lyse dage. Og lige så dejligt, de varmende stråler føles, når vi sidder på terrassen, lige så generende kan de føles, når de varmer vores bolig så meget op, at den bliver overophedet og ubehagelig at være i.

Brug solen aktivt
Når solen står tidligt op og går sent ned, som vi oplever det om sommeren, så varmer den vores bolig op igennem mange timer. Og i stedet for at få en bolig, der sidst på dagen er så varm, at man ikke orker være i den, kan man bruge solens energi aktivt til at forhindre det:
”Solen genererer rigtigt meget energi, som vi kan og bør udnytte aktivt, bl.a. af hensyn til miljøet. Derfor har vi udviklet en solcelledrevet markise til vores ovenlyskuppel. Når vi vil fjerne de varmende stråler fra vores bolig, bruger vi altså solen aktivt til at forhindre dette”, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Markisen til VELUX ovenlyskuplen minder om et vandret rullegardin og er monteret under kuplen, men oven over ruden i stedet for indvendigt i boligen, fordi man bedst hindrer overophedning udefra. Solens stråler skal nemlig brydes, inden de rammer ruden. Rammer de først ruden og kommer ind i boligen, har et indvendigt gardin kun meget begrænset effekt. Og det går ud over indeklimaet.

Hindrer varme, ikke dagslys
En markise i en VELUX ovenlyskuppel er faktisk så effektiv, at den hindrer helt op til 76% af de varmende stråler i at trænge ind i boligen. Og fordi markisen er fremstillet af en transparent hvid dug, bliver boligen heller ikke mørk, når markisen er kørt for. I stedet for blændende varm sol, får man blot et blødt, behageligt dagslys og dermed et langt bedre og behageligere indeklima.

Nem montering
En ekstra lille finesse ved den solcelledrevne markise til ovenlyskuplen er den ultralette montering, som man selv kan udføre. Der er f. eks. ikke behov for at trække ledninger i kraft af solcelleløsningen.

”Vi ønskede at gøre markisen nem og hurtig at montere og betjene, og det er den. Man fjerner den udvendige kuppel, monterer markisen med fire skruer og sætter kuplen på plads igen. Det er faktisk nemmere end at montere et almindeligt rullegardin på et facadevindue, så man kan sagtens gøre det selv. Og så er markisen tilmed fjernbetjent, takket være solcellepanelet”, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Markisen betjenes nemt og enkelt via den medfølgende fjernbetjening eller via den fjernbetjening der fulgte med den fjernbetjente ovenlyskuppel, hvis det er sådan en, man har. Markisen fås i otte forskellige størrelser og passer til alle VELUX ovenlyskupler – både manuelt og fjernbetjente.
Læs mere om de mange fordele ved en markise til VELUX ovenlyskuplen og se alle tilgængelige størrelser på velux.dk eller se og oplev markisen hos din VELUX forhandler.

Download foto

Med en solcelledrevet markise kan du holde op til 76 % af solens stråler ude inden de når gennem ruden i din VELUX ovenlyskuppel.

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com.

The Newsmarket
Du kan finde videoer af broadcastkvalitet fra VELUX Gruppen på The Newsmarket: thenewsmarket.com/Velux
Førstegangsbrugere af The NewsMarket kan registrere sig på sitet. Har du spørgsmål til brugen af The NewsMarket, e-mail venligst journalisthelp@thenewsmarket.com

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:
Breeltevej 18
velux.dk og veluxshop.dk