Oktober

Åbent for tilmeldinger til International VELUX Award 2010

Nu er der åbent for tilmeldinger til International VELUX Award 2010. Konkurrencen opfordrer arkitektstuderende fra hele verden til at arbejde med brugen af dagslys i arkitekturen under det overordnede tema "Light of Tomorrow" – morgendagens lys.

- Vores vision er at fremme dagslys og livskvalitet. International VELUX Award afholdes hvert andet år for at opfordre studerende fra hele verden til at udforske temaet sollys og dagslys i bredeste forstand og foreslå nye ideer og tilgange til en bæredygtig fremtid, udtaler Jesper Salskov Jensen, direktør for VELUX Danmark

Konkurrencen omfatter ingen særlige kategorier, og der stilles ikke krav om anvendelse af bestemte materialer eller VELUX produkter. Konkurrencen søger dog at udvide dagslysets grænser i arkitekturen gennem en fordomsfri og eksperimenterende tilgang, som udnytter de studerendes nysgerrighed, villighed til at tage chancer og til at eksperimentere med lysets sociale, psykologiske og miljømæssige dimensioner.

Alle bidrag bedømmes af en international jury

Juryen for International VELUX Award 2010 offentliggøres i slutningen af 2009. Juryen sammensættes af anerkendte arkitekter. Blandt tidligere jurymedlemmer kan nævnes Glenn Murcutt (Australien), Kengo Kuma (Japan), Per Olaf Fjeld (Norge) og Hani Rashid (USA). Hani Rashid, formand for juryen i 2008, siger om kvaliteten af projekterne i konkurrencen:

- Jeg var overrasket over at se studerende fra hele verden tackle problemet med lys, det enorme arbejde og arbejdets kvalitet. Den måde, hvorpå de præsenterer deres ideer om "Light of Tomorrow", er inspirerende.

Bæredygtige boliger

International VELUX Award er en del af VELUX Gruppens løbende bestræbelser på at skabe tætte relationer mellem byggebranchen og fremtidige generationer af arkitekter.

- Overskriften for VELUX Gruppen i denne søgen efter nye løsninger er "bæredygtige boliger", og for at afspejle dette opfordrer vi de studerende til at fokusere på sollysets og dagslysets betydning for bæredygtig arkitektur i deres projekter, udtaler Jesper Salskov Jensen.

Konkurrencen tilrettelægges i samarbejde med International Union of Architects (UIA) og European Association for Architectural Education (EAAE). Tilmeldingsfristen til konkurrencen er 1. februar 2010. Yderligere information og aktuelle opdateringer findes på konkurrencens hjemmeside: iva.velux.com.

Vinderne offentliggøres og fejres ved en prisoverrækkelsesceremoni, der finder sted i oktober 2010.

Du kan desuden få yderligere oplysninger ved at kontakte:

www.velux.dk

Om VELUX

VELUX skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, er globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.500 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S. VKR Holding A/S er et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.

Studenterprojekt fra IVA 2008 Et af de mange kreative bud fra IVA 2008.

Download billede i større format