Januar

VELUX Natural Light solcellelamper er nået til Afrika

150 lokale forhandlere oplæres i Senegal, Zimbabwe og Zambia

For godt et år siden lancerede VELUX Gruppen, markedsledende producent af ovenlysvinduer, sammen med det sociale projekt Little Sun og hjælpeorganisationen Plan International en international designkonkurrence med det formål at skabe bæredygtig belysning til Afrika. Nu er de første solcellelamper ankommet i Afrika.

VELUX Natural Light konkurrencen modtog 172 løsningsforslag fra 65 lande. En jury af eksperter inden for arkitektur, kunst og design kårede det vindende forslag fra de argentinske studerende Mariana Arando og Luca Fondello. Deres solcellelampe er inspireret af den måde, lys kan bringe mennesker sammen.

VELUX Gruppen har foreløbig fremstillet og doneret 14.500 solcellelamper. 150 lokale forhandlere i Senegal, Zimbabwe og Zambia er ved at blive oplært i, hvordan lamperne skal sælges i lokalsamfund uden adgang til elektricitet. Træningen er en kombination af workshops, rollespil, demonstrationer og gruppearbejde.

Den første træning var meget vellykket. Fremmødet var højt og de kommende forhandlere var meget interesserede i produktet og overbevist om, at lamperne ville blive efterspurgt. Forhandlerne kunne se, at deres kunder ville kunne spare penge med Natural Light lamperne i forhold til, hvad det koster at bruge petroleumslamper. Med solcellelamper er man uafhængig af strømforsyning.
Edius N. Makono, Alight Zimbabwe Trust (Plan Zimbabwe deltager)

Bæredygtigt lys til Afrika

1,2 milliarder mennesker verden over lever i dag uden adgang til elektricitet. I disse områder er stabil, bæredygtig belysning en mangelvare efter solnedgang. Derfor samarbejder VELUX Gruppen med Little Sun og Plan International om at bringe soldrevet lys til Afrika. VELUX Gruppen donerer indledningsvis 14.500 solcellelamper, som vil blive solgt lokalt, til overkommelige priser, i Senegal, Zimbabwe og Zambia. Salget starter i begyndelsen af 2016.

Vi har fået meget ud af at samarbejde med partnere som VELUX Gruppen og Plan, som deler vores målsætning om at bringe miljøvenlig, vedvarende belysning til mennesker i hele Afrika.
Mason Huffine, salgschef, Little Sun i Afrika

Solcellelamperne er designet af Mariana Arando og Luca Fondello, vinderne af den internationale Natural Light designkonkurrence. Vinderprojektet er inspireret af, hvordan lys kan samle mennesker. Lampernes design gør det muligt at forbinde flere lamper – så man kan tage sin egen lampe med til sammenkomster og skabe et større lys i fællesskab.

Om Natural Light donationen

Det har altid være VELUX Gruppens målsætning at give mennesker verden over nye muligheder for adgang til dagslys og frisk luft. Virksomheden er bygget på viden om lys, og den ekspertise bliver brugt, hvor det vurderes at den vil have den største effekt. I anledning af VELUX Gruppens 75-års jubilæum sætter Gruppen fokus på at bringe bæredygtigt lys til en overkommelig pris til områder i Afrika uden adgang til elektricitet.

Om uddeling af Natural Light lamperne

Lamperne bliver distribueret af Plan International efter en model der ligner mikrolån. Lokale iværksættere, som under normale omstændigheder ikke kan optage lån fordi de ikke har fast indkomst eller kan stille sikkerhed, bliver tilbudt mindre lån til at etablere deres virksomhed. For at få gang i salget, får forhandlerne hver et gratis parti Natural Light lamper. Når disse er solgt, kan forhandlerne bruge overskuddet til at købe flere lamper. På den måde kan de etablere en bæredygtig virksomhed.

Om Little Sun

Little Sun er et globalt projekt, stiftet af kunstner Olafur Eliasson og ingeniør Frederik Ottesen, som med udgangspunkt i en social forretningsmodel arbejder på at få lys ud til de 1.2 milliarder mennesker i verden, som endnu ikke har adgang til elektricitet.

Projektets første produkt, solcellelampen Little Sun, sælges i hele verden. Indtægterne fra salg i den vestlige verden gør det muligt at distribuere lampen i områder uden elektricitet til en lokal overkommelig pris. Lampen er et miljøvenligt alternativ til sundhedsskadelige og dyre petroleumslamper og giver samtidig lokale forhandlere mulighed for at tjene på salget. På denne måde støtter Little Sun skabelsen af jobs og opbygningen af små forretninger i disse lande.

Little Sun projektet begyndte i juli 2012. Siden da, er der blevet afsat flere end 300.000 Little Sun lamper verden over, over halvdelen til områder uden adgang til elektricitet.

www.littlesun.com

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen gardiner og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og intelligente produkter til fjernbetjening. Disse produkter er med til at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima i forbindelse med arbejde og indlæring, leg og fornøjelse. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 9.500 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab.