VELUX Gruppens CEO fratræder med udgangen af 2017

Oversigt

På sidste dag af VELUX Gruppens 4-årige strategikonference, annoncerede bestyrelsesformand Søren Bjerre-Nielsen foran 120 medlemmer af den globale ledelse, at Jørgen Tang-Jensen efter 17 år som CEO for VELUX A/S træder tilbage med udgangen af 2017. Hans afløser er den 52-årige englænder David Briggs, som har været i Firmagruppen siden 1991.

Vi har sammen med ejere og bestyrelse planlagt Jørgens fratrædelse meget længe for bedst muligt at sikre virksomhedens fortsatte positive udvikling, og jeg er glad for at kunne sige, at det er lykkedes på alle punkter. Jørgen afleverer en forretning, som er trimmet til vækst, og med et stærkt ledelsesteam,
siger Søren Bjerre-Nielsen

Jørgen Tang-Jensen har været i VELUX Gruppen hele sin erhvervskarriere. Han startede i 1981 som produktchef for tilbehørsprodukter, gardiner og rulleskodder, og blev salgs- og marketingansvarlig i 1989. Siden 2001 har han været CEO i en virksomhed, der i dag opererer over hele verden med egne selskaber i mere end 40 lande og med en stærk position på sit marked.

Det er mig magtpåliggende at aflevere nøglerne på en mønsterværdig måde, der giver min efterfølger de bedst mulige betingelser,
siger Jørgen Tang-Jensen.

Med et jubilæumsår i 2016 med rekorder på både top og bund i ryggen, har han netop sammen med sit team præsenteret strategien for de næste fire år til den globale topledelse ved en konference i Flims i Schweiz.

Søren Bjerre-Nielsen benyttede også lejligheden til at takke Jørgen Tang-Jensen for det store engagement og de flotte resultater, som han stabilt har leveret over de mange år.

Jørgen bærer VELUX i hjertet og vi kommer til at savne ham som menneske og som inspiration,
siger Søren Bjerre-Nielsen.

Jørgen Tang-Jensen bevarer sin tilknytning til Firmagruppen, idet han forventes at indtræde i bestyrelsen for VKR Holding A/S ved næste generalforsamling i foråret 2018 og kandiderer til at indtræde i bestyrelsen for ejerfonden bag VKR Holding, VILLUM FONDEN i 2019.

Afløseren David Briggs startede i VELUX France i 1991 og blev general manager for VELUX Storbritannien allerede i 1994. I 2001 blev han udpeget til at starte VKR Holdings nyetablerede alternative distributionskanal, Altaterra for at servicere det deciderede lavprissegment og private label på markedet for ovenlysvinduer, som han ledte med succes, indtil han i 2015 vendte tilbage til VELUX A/S, som medlem af VELUX Management Group og ansvarlig for Sales, Product Development og Product Management.

Davids lange erfaring i VELUX og Altaterra giver ham en bred, international erfaring med både kunder og vores forretning. Han har en meget kunde-orienteret tilgang og er drevet af at øge betydningen af dagslys og frisk luft i bygninger. Både ejere, bestyrelse og jeg glæder os til at følge og se David udvikle VELUX forretningen til fremtiden,
siger Søren Bjerre-Nielsen
Jeg er dybt beæret og ydmyg over at have fået muligheden for at lede denne fantastiske virksomhed. Jeg føler et stort ansvar, men er samtidig utrolig begejstret, og jeg er helt overbevist om, at vi i fremtiden kan opnå endnu større resultater,
siger David Briggs.

Vagtskiftet i VELUX Gruppen markeres med en farvel-og-goddag reception i hovedsædet i Hørsholm den 13.december i år.