Sollyset – naturens energi- og humørpille

Mange drømmer om mere dagslys i hjemmet, men har svært at overskue alle mulighederne. En god løsning kan være velplacerede ovenlysvinduer.

Et østvendt ovenlysvindue byder morgensolen velkommen og bader værelset i et afdæmpet lys resten af dagen. Et sydvendt giver kraftigere sol og varme i årets kolde måneder. Ovenlysvinduer kan give dit hjem lige netop det lys, du ønsker

Ovenlysvinduer ændrer helt fundamentalt ved, hvordan et rum lyses op. I alle dagens lyse timer falder sol- og himmellys naturligt gennem glasset, hvilket gør lampernes elektriske oplysning unødvendig. Lyset når ud i alle mørke kroge og skaber liv, velvære og rummelighed. Det kan godt betale sig at dagslysrenovere sit hjem med ovenlysvinduer.

Når du installerer et ovenlysvindue, skal du huske at tænke over hvilket slags lys, du ønsker i rummet. For placeringen af ovenlysvinduet har stor betydning for, hvordan rummet opleves forskellige tider på dagen. Det østvendte ovenlysvindue er for eksempel ideelt til soveværelset. Det giver en god en start på dagen med morgensolen, og resten af dagen oplever du et behageligt og gyldent indirekte lys med lav varmepåvirkning, så rummet forbliver relativt køligt.

Placeringen af et ovenlysvindue er helt essentielt for de funktioner, vinduet skal udfylde. Det gælder lysstyrken og den varme, som solens stråler afgiver. I modsætning til det nordvendte vindue giver det sydvendte et stærkere lysindfald og en højere varme til stor glæde i de kolde vintermåneder. Til gengæld kan temperaturen blive for høj, når sommeren får sit tag i Danmark. Her er det gavnligt at dæmpe solens stråler med en markise eller et gardin, siger Mick Schou Rasmussen direktør i VELUX Danmark A/S

Det sydvendte ovenlysvindue kan også med fordel placeres sådan, at solens stråler reflekterer ind på en væg i rummet. Væggen afbøjer de kraftige stråler og spreder et mere behageligt diffust sollys. En anden mulighed er at placere vinduet mod vest. Med et vestvendt vindue får du et varmt og gyldent lys det meste af dagen. Kun om eftermiddagen bliver solens stråler skarpe igennem vinduet.

Ovenlysvinduer kan hurtigt blive sat i den kategori af vinduer, der leverer et ensartet lys, men det er en forkert opfattelse. Der er mange muligheder; både hvordan vinduerne placeres i et rum, men også kombinationen af vinduesstørrelser– og former. Så det vigtige er, at der tænkes i hvilket lys, man ønsker, der skal være i det specifikke rum. For alt kan i princippet lade sig gøre, siger Mick Schou Rasmussen

Forskellige vindueskombinationer, forskellige oplevelser
Forskellige vindueskombinationer sætter forskellige stemninger. I soveværelset kan vinduet placeres over sengen, så man om aftenen kan nyde stjernerne. Ovenlysvinduet kan også forlænges med flere fag til både lodrette og vandrette lysbånd, så himmelkiggeriet kan kombineres med udsigten til de naturlige omgivelser.

Gode råd
Inden du køber og installerer ovenlysvinduer, er det en god ide at overveje nedenstående. Du kan altid kontakte VELUX Danmark for gode råd.

Hvilket verdenshjørne skal ovenlysvinduerne vende mod: Syd og vest giver det kraftigste direkte lysindfald.

• Hvor i rummet lyset skal falde: Et kraftigt lys kan med fordel reflekteres på en væg, så en del af dagslysindfaldet spredes som diffust lys i rummet.
  • I hvilken højde vinduerne skal hænge alt efter behov: Udsyn og/eller himmelkig?
  • Hvor mange ovenlysvinduer er der behov for

Med denne kombination af ovenlysvinduer i soveværelset, kan du byde morgensolen velkommen og nyde udsigten til både omgivelserne og himlen.

Download foto i høj opløsning

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysløsninger til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og produkter til fjernbetjening. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.450 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com

Pressemateriale på VELUX Media Centre
Se og download vores nyhedsvideoer, fotos og pressemateriale på VELUX Media Centre på press.velux.com.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:
Mick Schou Rasmussen, direktør
Breeltevej 18