RenovActive: VELUX Gruppen åbner nyt demohus

Oversigt

Onsdag den 18. maj åbnede VELUX Gruppens CEO, Jørgen Tang-Jensen, RenovActive-huset i Bruxelles. Totalrenoveringen af den almennyttige bolig viser, at en klimarenovering baseret på AktivHus-principperne kan være økonomisk overkommelig.

Næsten halvdelen af Europas bygninger er bygget mellem 1945 og 1980, og det skønnes, at 90% af de nuværende boliger stadig vil være i brug i 2050. Det er derfor afgørende at renovere den aldrende europæiske boligmasse.

RenovActive viser en enkel, innovativ og økonomisk overkommelig løsning på denne udfordring. Ved anvendelse af eksisterende teknikker og materialer giver RenovActive-konceptet et bud på, hvordan man kan forvandle et omfattende antal ældre europæiske boliger til sunde og bæredygtige hjem.

VELUX Gruppen har samarbejdet med det almene boligselskab Le Foyer Anderlechtois om RenovActive. Boligselskabet ejer 3.740 boliger i Bruxelles. Huset er et 80 m2 dobbelthus bygget i 1920’erne og er i en fremskreden og forfalden tilstand blevet totalrenoveret for at kunne tilbyde de kommende beboere en bolig af høj kvalitet. Renoveringen er udført inden for den eksisterende budgetramme af Bruxelles' almene boliger. Fra nu og til 2018 har Le Foyer Anderlechtois planer om at renovere 86 huse baseret på RenovActive-konceptet.

Renovering + AktivHus = RenovActive

RenovActive-konceptet er baseret på AktivHus-principperne, der balancerer komfort (gennem et sundt indeklima med masser af dagslys og optimal ventilation), energieffektivitet og respekt for miljøet.

RenovActive-konceptet omfatter følgende syv elementer:
1. Montering af vinduer i facaden af huset og på taget med henblik på at opnå en maksimal mængde dagslys.
2. Placering af en trappe, der er oplyst af to ovenlysvinduer i midten af huset for at give naturligt lys på hver etage, samt en optimal ventilation.
3. Installation af et hybrid-ventilationssystem, der kombinerer naturlig og mekanisk ventilation.
4. Montering af udvendig solafskærmning for optimal og dynamisk varmekontrol.
5. Oprettelse af en effektiv klimaskærm med nyt tag og facadevinduer.
6. Installation af gulvvarme i stueetagen og radiatorer til de øverste etager.
7. Opførelse af en tilbygning, der giver mere gulvplads i stueetagen.

Projektets tidslinje

RenovActive åbnede dørene den 18. maj 2016 og er tilgængelig for besøg det kommende år. I foråret 2017 vil en familie med tre børn bosætte sig i huset i to år. I denne periode vil energi-, varme- og vandforbruget, samt interaktionen mellem familien og huset blive monitoreret.

Læs mere om RenovActive.

Se "før/efter-billeder" herunder:

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen gardiner og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og intelligente produkter til fjernbetjening. Disse produkter er med til at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima i forbindelse med arbejde og indlæring, leg og fornøjelse. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 9.500 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab.