Januar

Nye nytårsforsætter

Oversigt

Danskerne er vilde med nytårsforsætter - også selvom vi ikke altid er lige gode til at overholde dem. Øverst på listen ligger ønskerne om at tabe sig, spise flere grøntsager og stoppe med at ryge.

Mange tænker imidlertid ikke på, at de ydre omgivelser også påvirker deres helbred. Velvære handler ikke kun om at dyrke mere motion og droppe bagerbrødet, det handler i høj grad også om at leve i et hjem med et sundt indeklima.

Én af de vigtigste ingredienser for vores generelle velbefindende er masser af dagslys. De gyldne stråler fra solen fodrer vores vintertrætte kroppe med D-vitamin og hormoner, der gør os i godt humør og giver energi. Men det er desværre langt fra alle danskere, der får nok. Vi tilbringer mere end 90 % af vores tid inden døre, og de mange timer påvirker vores sundhed mærkbart. Manglen på dagslys resulterer blandt andet i, at fem procent af danskerne lider af vinterdepression og endnu flere af vintertræthed. Det er derfor vigtigt at sikre et optimalt indeklima med store mængder af frisk luft og dagslys.

- Dagslys påvirker vores krops produktion af de vigtige hormoner melatonin, også kaldet mørkehormonet, og seratonin, bedre kendt som lykkehormonet. Melatonin gør os trætte, og produktionen af hormonet stiger i mørke og forsvinder, når vi kommer ud i lyset om morgenen. I de mørke vintermåneder, når der er sparsomt med dagslys, forsvinder stoffet ikke i samme grad, som i de lysere måneder, og træthedsfølelsen forlader ikke kroppen. Seratonin giver os energi og forbedrer vores præstationsevne væsentligt. Så masser af dagslys i den mørke tid er uhyre vigtig for vores følelse af velvære, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

1. nytårsforsæt: Mere dagslys ind i hverdagenAt få mere dagslys ind i boligen kan virke uoverskueligt, men er det ikke. Med VELUX omfattende katalog af ovenlysløsninger, er det muligt at dagslysoptimere stort set enhver bolig, så dagslys og solens varme bidrager optimalt til velvære og indeklima.

2. nytårsforsæt: Luft mere udOgså adgangen til frisk luft er afgørende for indeklimaet. Fire ud af fem danskere lufter ud hver dag, men det er kun lidt over halvdelen, der lufter nok ud. Indeklimaeksperter anbefaler, at man lufter ud i sit hjem tre til fire gange dagligt, gerne med gennemtræk og fem til ti minutter af gangen. Hvis man gør det, undgår man et fugtigt indeklima, som kan medføre dårlig lugt, skimmelvækst og øget risiko for at udvikle allergi.

Regelmæssig udluftning i hjemmet er en af de vigtigste forudsætninger for at skabet et sundt indeklima. De automatiske og programmerbare VELUX INTEGRA® løsninger gør det nemt at sikre et naturligt luftskifte i boligen, hvilket er en energieffektiv måde at skabe et sundt indeklima med høj komfort. Samtidigt kan solafskærmningen automatisk reguleres i overensstemmelse med boligens geografiske placering, så overophedning undgås i de varmeste måneder.

3. nytårsforsæt: Dæmp støjen i boligenOgså udefrakommende støj er et problem i mange boliger, som også påvirker vores fysiske og psykiske helbred. Flere danskere oplever hovedpine, stress og søvnproblemer som konsekvens af støj. De fleste VELUX løsninger er støjdæmpede og biddrager dermed ikke negativt til hjemmets lydmiljø med støj, der kan virke forstyrrende for nattesøvnen.

Mere informationPå VELUX hjemmeside velux.dk kan man læse mere om, hvordan man opnår et sundt indeklima med frisk luft og forskellige muligheder for optimal og bæredygtig udnyttelse af dagslys og solvarme.

Et godt nytårsforsæt handler om at ændre det forgangne års dårlige vaner, og i stedet leve et sundere liv med mere velvære. I år skal nytårsforsættet derfor fokusere på at forbedre hjemmets indeklima med rigelige mængder af dagslys og frisk luft – uden udefrakommende støj.Download foto i høj opløsning

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen gardiner og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og intelligente produkter til fjernbetjening. Disse produkter er med til at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima i forbindelse med arbejde og indlæring, leg og fornøjelse. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 9.500 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab.