Natural Light-projekt skaber jobmuligheder i afrikanske områder uden elektricitet

88 salgsagenter i Zambia kan nu forsørge sig selv og deres familier gennem salg af Natural Light solcellelamper.

Da VELUX Gruppen påbegyndte donationen af Natural Light solcellelamper til samfund i Afrika uden elektricitet, var formålet både at bidrage med bæredygtigt lys, men også at skabe en forretningsmodel for lokale iværksættere. Projektet har været en stor succes. 88 salgsagenter i Zambia har skabt deres egen virksomhed, som sælger Natural Light solcellelamper. Indtil nu er 7.000 lamper blevet solgt i Zambia.

Det er fantastisk at se, hvordan folk har formået at opbygge deres egen forretning omkring Natural Light-lamperne. Gennem den indledende donation havde vi et ønske i VELUX om at give en gave i form af bæredygtigt lys til de mennesker, der bor i områder uden elektricitet, men med denne iværksættermodel vil vores ambition leve videre længe efter donationerne er tilendebragt,
siger Michael K. Rasmussen, Senior VP, Brand, i VELUX Gruppen.
Vi har et mål om at sælge 10.000 lamper om året og udvide til flere distrikter. En af vores idéer går ud på at købe nogle cykler, så vi er i stand til at dække et større område. I øjeblikket bevæger de fleste sælgere sig rundt til fods og er derfor kun i stand til at dække et begrænset område,
siger den lokale koordinator Mosses Mkamsamuele.

De 88 sælgere i Zambia har stiftet en virksomhed sammen, hvor de kan dele transportomkostninger og støtte hinanden med gode råd i salgsprocessen.

Natural Light-projektet er udviklet af VELUX og den sociale virksomhed Little Sun i samarbejde med NGO'en Plan International for at markere VELUX Gruppens 75 års jubilæum.

Natural Light solcellelampen handler ikke kun om at levere energi til samfund uden elektricitet i Afrika syd for Sahara; Projektet giver folk en ny mulighed for at tage styringen i deres eget liv. Ved at sørge for bæredygtig, pålidelig og økonomisk overkommelig lys har vi hjulpet folk til større uafhængighed, og de er nu i stand til at arbejde, studere og lave mad under sikre forhold i mørket,
udtaler grundlægger af Little Sun, kunstner Olafur Eliasson

Ud over at give lys bidrager Natural Light solcellelampen også til at forbedre luftkvaliteten, idet den reducerer den udbredte brug af giftige petroleumslanterner og i stedet udnytter vedvarende energi fra solen.

Om Little Sun

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen gardiner og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og intelligente produkter til fjernbetjening. Disse produkter er med til at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima i forbindelse med arbejde og indlæring, leg og fornøjelse. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 9.500 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab.