Hvem skal modtage Bygningskomponent-prisen?

Et håndtag, et nyt byggemateriale, et beslag, en anderledes tagrende – en bygningskomponent, der er en nytænkende løsning på et gammelkendt problem og skaber værdi i byggeprocessen såvel som i dagligdagen?

Oversigt

VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN vil gerne hylde og hædre de gode bygningskomponenter.

I 2015 var det ideudvikleren bag det banebrydende gulvafløb til brusenicher, Unidrain, Claus Dyre, der vandt.

Nu søger VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN gode ideer til, hvem der skal modtage Bygningskomponentprisen i 2017. Så er du bruger, rådgiver, producent, distributør, bygherre eller opfinder, og har du et forslag til, hvem der skal modtage prisen næste gang, så inviteres du til at indstille en kandidat nu.

Deadline er 15. december 2016

Læs mere om krav til kandidater og indstillingskomiteén bag.

Hvad er Bygningskomponentprisen?
Bygningskomponentprisen uddeles til personer, som har gjort en særlig indsats til forståelse af bygningskomponenters værdi og betydning - herunder den praktiske anvendelse i dagliglivet. Prisen uddeles til en enkeltperson eller en mindre gruppe af prismodtagere.

Den særlige anerkendelse kan vedrøre såvel idéudvikling og design som opbygning af produktionsapparat og markedsføring eller en kombination af disse aktiviteter. Prisen er på 100.000 kr.

Bygningskomponenter defineres som delkomponenter, præfabrikeret i en industriel proces som efterfølgende indgår som en del af en bygning. Det kan dreje sig om etablerede såvel som nye produkter. Bygningskomponenter der kan komme på tale skal have et betydeligt dansk islæt – oprindelse, historie, produktion eller på anden vis være forankret i Danmark.

Sådan gør du:
Send din indstilling til: BYGKOMP@veluxfoundations.dk

Har du spørgsmål, så kontakt:
Koordinator af prisen Ellen Kathrine Hansen på tlf. 21723181 eller BYGKOMP@veluxfoundations.dk

Bygningskomponentprisen vil blive uddelt ved en ceremoni i VILLUM Window Collection i Søborg den 1. november 2017.

Bygningskomponentprisen 2015
Arkitekt og designer Claus Dyre modtog Bygningskomponentprisen i 2015. I 1999 fik han en god idé. Han ville ændre den klassiske, firkantede rist i en bruseniche til et afløb (linjeafløb), der kunne løbe langs en væg. Fire år senere blev ideen realiseret og kom på markedet med produktnavnet Unidrain®. I dag er Unidrain installeret i mere end 600.000 badeværelser og vådrum verden over. Læs mere her.

Om VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen gardiner og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og intelligente produkter til fjernbetjening. Disse produkter er med til at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima i forbindelse med arbejde og indlæring, leg og fornøjelse. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 9.500 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab.