Oktober

Endnu en dansker vinder international arkitekturpris

Lea Olsson fra Kunst Akademiets Arkitektskole var i går torsdag d. 30. oktober blandt vinderne af den internationale konkurrence for arkitektstuderende fra VELUX Gruppen.

Lea modtog prisen i Wien for sit nytænkende projekt om lys og sundhed, hvor man også fejrede prisens 10 års jubilæum.

Den danske arkitektstuderende Lea Olsson var i går en af vinderne af VELUX internationale arkitektpris IVA for projektet, ”The Body Architectonic: A Health Cluster in Hackney”, som hun har lavet i London.

- IVA har store internationale arkitektprofiler repræsenteret i juryen, så det er en stor anerkendelse at være blandt vinderne eller de hædrende omtaler. Der er indsendt omkring 1000 projekter i alt, så det er en flot bedrift at forme et projekt, der udvælges. Det betyder, at den studerende dels har lavet et unikt projekt, men også at den studerende har særligt gode formidlingsevner. Hvis et projekt udvælges, er det også fordi, det præsenteres godt, så læseren ser og forstår idéen. Det er altså alfa omega, at den studerende formår at formidle projektet på en forståelig og spændende måde, siger Brian Møinichen Wendin, arkitekt hos VELUX Danmark.

Temaet for årets Internationale VELUX arkitektpris var ”The Light of Tomorrow”, som har opfordret de studerende til at gå på opdagelse og undersøge sol- og dagslysets potentiale rent arkitektonisk. Formålet var, at projekterne skulle skabe en større forståelse for, hvordan det naturlige lys som en evig kilde til energi og liv kan udnyttes optimalt i arkitekturen.

- En af grundene til, at de danske arkitektstuderende klarer sig så godt, er måske fordi vores arkitektuddannelse er en Beaux-Arts uddannelse, en kunstnerisk uddannelse, hvor i mod mange arkitektuddannelser i udlandet er mere teknisk orienteret. Måske er det også forklaringen på, at danske tegnestuer klarer sig så godt internationalt, siger Brian Møinichen Wendin.

Inspiration til fremtidens sundhedsbyggerier
Lea Olsson projekt fremstiller et innovativt forslag til fremtidens behandlings- og terapimiljøer inden for sundhedsvæsnet, som er baseret på forskellige lyskonstellationer. Hun har fokuseret på forholdet mellem lys, menneskets fysik og arkitektur. Projektet er konstrueret på et studieophold i East London, og tager derfor udgangspunkt i en fremtidig bygning med et sundhedsfremmende miljø til behandling i Hackney.

- Lea Olsson var blandt vinderne, fordi projektet genopdager fordelene ved lys- og vandterapi, som har været kendt i århundrede. Forhold som er fremmende for menneskets sundhed, hvis de udnyttes korrekt. Projektet består bl.a. af oplyste pladser, varme vandbassiner, dagslysbassiner og lysvægge, som alle er konstellationer, der er med til at genopdage og sætte fokus på de vigtige aspekter af dagslys og sundhed. Projektet tager afsæt i et meget flot stykke arbejde med grundige undersøgelser, siger den danske repræsentant i juryen, arkitekt Per Arnold Andersen.

Lys – både kunstigt og naturligt – påvirker arkitekturen og kroppens forskellige mekanismer i forhold til helbred og velvære. Dagslyset er fordelagtigt at udnytte til at skabe bedre forhold for menneskets sundhed. F.eks. har Lea Olsson i projektet foreslået et rum med en lysmængde på 10.000 lux, der vil formindske menneskers produktion af melatonin, der er hormonet, som aktiverer vores behov for søvn, som dermed udsættes på grund af det høje lysniveau, og rummet virker således opfriskende og energigivende.

Viden om samspillet mellem lys og menneskets sundhed har på den måde været fundamentet for projektet, som præsenterer en række forskellige behandlings- og terapimiljøer, der påvirker menneskets krop på forskellig vis. Lea Olsson har skabt en kollage af seks forskellige områder i en bygning med forskellige formål i forhold til behandling. De seks ’rum’ har hver deres forskellige lysatmosfærer, hvor grænserne mellem kunstigt og naturligt lys er udvisket.

I 2014 fejrer konkurrencen sit 10 års jubilæum med et stadigt stigende antal registreringer og indsendte projekter, der alle fokuserer på det overordnede tema, ”Light of Tomorrow". Der modtages til hver IVA konkurrence projekter fra hele verden, hvilket gør konkurrencen stærkt internationalt repræsenteret.

​​​​​​​​​​​​​​​​
De glade vindere af VELUX internationale arkitektpris.

Download foto i høj opløsning

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og produkter til fjernbetjening. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.450 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com

Pressemateriale på VELUX Media Centre
Se og download vores nyhedsvideoer, fotos og pressemateriale på VELUX Media Centre på press.velux.com. Klik her for at modtage VELUX Nyheder.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:
Breeltevej 18
velux.dk og veluxshop.dk